Jak koně na jaře nepřetížit? Trénujte jej a zvyšujte jeho kondici postupně

Jak koně na jaře nepřetížit? Trénujte jej a zvyšujte jeho kondici postupně

0x komentář Napsal: admin | Magazín | 22.3.2012 | Zobrazeno: 3 480x

Koně v zimě stejně jako lidé mají zpravidla méně pohybu a je proto nutné jejich fyzickou kondici na jaře postupně zvyšovat. Pokud jste v zimě se svým koněm cíleně nepracovali, začínejte s jarním ježděním velice opatrně. Trénovat je přitom nutné sportovní koně i koně rekreační.

Základem jarního tréninku je přiměřená zátěž v pravidelném intervalu

Rekreační koně jsou více náchylní k přetížení, protože je jejich fyzická zátěž zpravidla nepravidelná. Více pohybu mají například o víkendu, kdy na ně jejich majitelé mají více času. Toto nepřiměřeně nerovnoměrné přetížení pro ně může v konečném důsledku znamenat místo tréninku například jen bolesti svalů, hřbetu, záněty, otoky, natažení šlach i podvrtnutí kloubů. Je důležité mít na mysli také to, že netrénovaný kůň, kterému ještě nepřelínala zimní srst, má dosud nedokonalou termoregulaci a hrozí mu snadné přehřátí a v jejím důsledku i dehydratace, která může mít významný vliv na pohyby střev a vznik koliky.

Naopak pravidelně opakovaná fyzická námaha v přirozeném množství tělo koně zocelí a postupně na fyzickou zátěž navykne. Postupným pravidelným tréninkem se tak zlepší a posílí kondice koně, který díky tomu bude připraven na další a těžší práci.

Ideální tepová frekvence koní pro jarní trénink

Máte-li k dispozici tepoměr, můžete jej využít k měření tepové frekvence koně během zátěže:

  • Klidové hodnoty – cca 40 tepů za minutu
  • Lehká práce, uvolnění, aktivní odpočinek (nejedná se o trénink) – 100 tepů za minut
  • Zlepšování kondice – 120 – 150 tepů/minutu
  • Tvrdá, těžká práce (nevhodná pro počáteční trénování) – nad 150 tepů za minutu

Uklidňování tepu koně po práci může být také vypovídající o tom, zda byla forma tréninku vhodná. Tepová frekvence koně by měla do 20 minut po výkonu klesnout asi na 60 tepů za minutu. Bude-li po této době jeho tep 40 – 50 za minutu, můžete koně příště zatížit více. Pokud však na 60 tepů neklesne tep ani po půl až třičtvrtě hodině, je nutné koni zátěž snížit, protože pracoval příliš tvrdě.

Jak postupně zlepšit kondici koně

Plánujte. Jezděte s koněm 2 – 3krát týdně. Dopřejte koni dostatečný odpočinek mezi jízdami (1 – 2 dny volna) a vyplňte tento čas ohýbací prací na jízdárně, prací na ruce, krokovou procházkou nebo aktivním pobytem ve výběhu.

Začněte krokem a klusem a pracujte tak, aby se tepová frekvence koně pohybovala prvních 5 – 10 minut na hodnotě okolo 100 tepů za minutu, dále na hodnotě 120 – 150 tepů za minutu. Ke konci ježdění se opět vraťte k hodnotě cca 100 tepů a vytrvejte v ní 5 – 10 minut. Celkem dejte této fázi v počátku ne více než 30 minut.

Kdy koni přidat zátěž? Bude-li se pohybovat tep u dolní hranice, můžete zátěž koni přidat. Každý týden přidejte cca 5 minut klusu navíc a začněte postupně vkládat cvalové úseky.

Základní kondice váš kůň dosáhne tehdy, když bude schopen asi hodinu pracovat v kroku, klusu a cvalu, aniž by jeho tep přesáhl hodnotu 150 tepů za minutu. Teprve po dosažení základní kondice je možné zařadit posilování v podobě skoků, náročné fyzické práce, těžkého terénu apod. I tuto zátěž je nutné přidávat koni postupně.

[Zdroj: ifauna.cz]

 

Komentáře

Vložit komentář